Dino Polska S.A., jedna z najszybciej rosnących sieci handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce odnotowała w I kwartale 2017 roku wzrost przychodów ze sprzedaży i rentowności.
Grupa Dino wypracowała w I kwartale 2017 roku skonsolidowane przychody ze sprzedaży na poziomie 910,3 mln zł wobec 707,4 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 29% rok do roku. Dynamiczny wzrost przychodów był wynikiem rozwoju sieci o nowe placówki oraz wzrostu sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (LfL), który w I kwartale br., wyniósł 12,6% wobec 8,4% w analogicznym okresie rok wcześniej.
Wynik EBITDA (po skorygowaniu o blisko 3 mln zł kosztów jednorazowych związanych z ofertą publiczną) wzrósł o 29%: do 68,5 mln zł z 53,1 mln zł rok wcześniej. W okresie styczeń – marzec 2017 r. Grupa wypracowała zysk netto na poziomie 30,4 mln zł wobec 23,4 mln zł, co oznacza wzrost o 30% rok do roku.
Na koniec marca 2017 roku sieć Dino liczyła 639 sklepów. Równocześnie Grupa miała zabezpieczonych 389 lokalizacji pod nowe sklepy, czyli o 25% więcej niż przed rokiem. W I kwartale br. otwartych zostało 11 nowych sklepów Dino. Poprawa warunków atmosferycznych w pierwszych tygodniach drugiego kwartału 2017 r. umożliwiła wznowienie robót budowlanych, co przyczyni się do zwiększenia liczby otwarć nowych sklepów w kolejnych kwartałach 2017 r.
Na przełomie I i II kwartału tego roku Dino Polska S.A. przeprowadziła pierwszą ofertę publiczną akcji. Debiut na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie miał miejsce w dniu 19 kwietnia 2017 r., a wartość oferty wyniosła ok. 1,65 mld zł.
WYNIKI GRUPY DINO PO I KWARTALE 2017 ROKU:
w mln PLN | 1 kw. 2017 | 1 kw. 2016 | Zmiana |
Przychody ze sprzedaży | 910,3 | 707,4 | +28,7% |
Sprzedaż LfL | 12,6% | 8,4% | +4,2 pp. |
EBITDA | 68,5 | 53,1 | +29,0% |
Marża EBITDA | 7,52% | 7,50% | +0,02 pp. |
Zysk netto | 30,4 | 23,4 | +30,2% |
I kwartał 2017 r. był kolejnym okresem zwiększania skali działalności przez Grupę Dino. Blisko 29-proc. dynamika przychodów (wartościowo wzrost o 203 mln zł) rok do roku to efekt zarówno rozwoju sieci Dino o nowe sklepy (w 2016 r. sieć powiększyła się o 117 sklepów) jak i wzrostu przychodów ze sprzedaży w istniejącej sieci sklepów (like for like, LfL) o 12,6% r/r.
Grupa odnotowała w I kwartale 2017 podobną rentowność jak w analogicznym okresie 2016 r. – 7,5%. Zgodnie ze strategią Grupa kontynuuje szybki rozwój sieci supermarketów Dino, wyszukując kolejne lokalizacje pod własne sklepy i otwierając nowe sklepy. Na koniec I kwartału Grupa miała zabezpieczonych 389 lokalizacji (w tym działki zakupione i umowy przedwstępne na zakup działek). Grupa planuje przekroczyć liczbę 1200 otwartych sklepów do końca 2020 roku.
Rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi
W I kwartale 2017 roku na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce utrzymywały się pozytywne trendy widoczne w 2016 roku, takie jak: sprzyjająca sytuacja makroekonomiczna, niski wskaźnik bezrobocia, rosnące wynagrodzenia (w tym od stycznia 2017 r. wzrost płacy minimalnej do 2000 zł brutto) i rządowy program 500+. Dobra sytuacja rynkowa i rosnący dochód rozporządzalny wspierają konsumpcję indywidualną w Polsce.
Według raportu Rolanda Bergera (z listopada 2016 r.) oczekuje się zwiększania całościowej sprzedaży na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce w tempie 3,7% średniorocznie do roku 2020.
Jesteśmy zadowoleni z wyników osiągniętych w I kwartale – wypracowaliśmy blisko 29-proc. wzrost przychodów i znacząco zwiększyliśmy portfel nieruchomości pod dalszy rozwój naszej sieci. Wraz ze znaczącym wzrostem sprzedaży notujemy wysokie, zbliżone do ubiegłorocznych poziomów, wskaźniki rentowności. Blisko 30-proc. dynamika sprzedaży to efekt rozwoju sieci sklepów o nowe placówki oraz wzrostu sprzedaży w sieci sklepów istniejących LfL wynoszącego w I kwartale 12,6%. Sprzyjają nam także dobre nastroje konsumenckie, na co wpływ ma m.in. dobra sytuacja makroekonomiczna oraz wzrost dochodów Polaków – mówi Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska. S.A.
Przełom pierwszego i drugiego kwartału tego roku był dodatkowo ważnym dla nas okresem, ze względu na ofertę publiczną naszej Spółki, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem zarówno polskich jak i zagranicznych instytucji oraz inwestorów indywidualnych w kraju. Okazane przez inwestorów zaufanie dodatkowo motywuje nas do utrzymania dynamicznego tempa rozwoju Dino – dodał Szymon Piduch.
Więcej informacji o Dino Polska S.A.:
Dino to ogólnopolska sieć średniej wielkości supermarketów spożywczych zlokalizowanych w pobliżu miejsc zamieszkania klientów, które są czynne od poniedziałku do soboty oraz w niedziele handlowe w godzinach od 6:00 do 23:001. Dino jest jedną z najszybciej rosnących sieci na całym rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce i na koniec września 2020 r. obejmowała 1 371 sklepów na terenie całego kraju.
Model biznesowy Grupy Dino łączy zalety formatu średniopowierzchniowych supermarketów dogodnie zlokalizowanych dla klientów z umiejętnością szybkiego otwierania nowych sklepów oraz atrakcyjnym asortymentem, na który składają się przede wszystkim markowe i świeże produkty w atrakcyjnych cenach.
Sklepy Dino oferują klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych (tzw. SKU). Są to w większości produkty świeże oraz produkty pod znanymi markami – w tym pełna oferta artykułów spożywczych, chemicznych i kosmetycznych oraz drobnych produktów gospodarstwa domowego. Każdy sklep Dino posiada stoisko mięsne z obsługą, a wysokiej jakości mięsa i wędliny dostarczane są przez zakład mięsny Agro-Rydzyna.
Sieć logistyczna Grupy Dino oparta jest na pięciu centrach dystrybucyjnych w: Krotoszynie, Jastrowiu, Wolborzu, Rzeszotarach i Łobzie. Jej zasięg geograficzny umożliwia dostawy świeżych produktów do wszystkich sklepów sieci Dino w całym kraju we wszystkie dni w tygodniu.
Na koniec września 2020 roku Grupa Dino zatrudniała 24,1 tys. osób.
Od kwietnia 2017 roku Spółka jest notowana na głównym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Dino Polska S.A. jest spółką z dominującym polskim kapitałem.
1 Pojedyncze sklepy są otwarte w krótszych niż standardowe godzinach, co związane jest z dostosowaniem ich funkcjonowania do lokalnych przepisów.